Press quotes "Streaming"

Extract from a letter by the composer Erkki-Sven Tüür to Christian Elin

"The dark time of year is said to be the time for contemplation (and all sorts of other phrases). However, one can take time to reflect just as well in mid-Summer or late Spring, there's no need for grey skies. Sometimes all it takes is the right CD. And here it is. "Streaming" is the name of the opus by Christian Elin. ... What makes "Streaming" so exceptional is not any famous supporting musicians, but rather that Elin concentrates solely on himself. That means: solo saxophone. Elin betook himself with his instruments - a soprano, an alto and a tenor saxophone, to St. Antons Church in Augsburg where nearly everything was recorded. Quiescent pieces, such as "Your song within me", which is in two voices (and therefore recorded in a studio) were the result, absolutely winter-compliant pieces such as "Prayer and Fulfillment" or "In Silence" - and sunny pieces, such as "Prelude and Hymn" which has many dance elements. The title piece "Streaming" sounds just as the name implies: like a happy, streaming flow of water. Elin follows it from its source to its estuary, as it were. Fair and beautiful."

Bert Strebe

"He stands between Johann Sebastian Bach and Philip Glass, his music stands between absolute intimacy and uncompromising openness. On his album "streaming" Christian Elin plays his own compositions for solo saxophone. Compacter, closer, broader and more touching than one could imagine music for a single saxophone could be. Through meditative patterns, his brilliant, classic saxophone sound melts Indian music and the latent two voices of baroque partitas. "Streaming" is an experience much pleasing to the ear."

Here is a chance to discover an instrument in quite a new way.

Saxophonist Christian Elin records "streaming".

Es ist ein spezieller Weg, den Christian Elin als Saxophonist eingeschlagen hat: Vorbei an der weltläufig bunten Jazz-Welt, fern der lukrativen Szene der Pop- und Unterhaltungsmusik findet er eine individuelle Richtung, die dem Saxophon neue Dimensionen eröffnet. Neben seinem Studium am Richard-Strauss-Konservatorium in München und an der Hochschule für Musik in Basel besuchte der 1976 in München geborene Musiker in Basel auch das Ali Akbar College. Dort tauchte er, tief beeindruckt von indischer Musik, in das Fluidum der Ragas. Als Musiker und Künstler beginnt Elin nun in Augsburg Fuß zu fassen: Er unterrichtet als Dozent für Saxophon am Leopold-Mozart-Zentrum, als Interpret ist er ebenso begehrt, wie seine zahlreichen Konzertauftritte mit renommierten Orchestern und Ensembles im In- und Ausland belegen. Der Schritt vom Interpreten zum Komponisten ergab sich für Elin vor zwei Jahren. Die Flöten-Partita in a-Moll setzte eine Initialzündung frei. Er wollte die Raumtiefe Bachs latenter Mehrstimmigkeit auf das Saxophon übertragen.
Das Schöpferische, sagt Elin, geht aber nicht gezielt aus dem bloßen Spiel des Instruments hervor. Der kreative Weg trägt nämlich Züge des Improvisatorischen und speist sich aus der Intuition, neue Klangwelten schaffen zu wollen.
Elins Kompositionen, erfüllt von der kontemplativen Substanz der Ragas, bauen auf rotierenden Klangelementen auf, die über die Wiederholung an Eindringlichkeit gewinnen. Die Kreise beginnen sich zu weiten, Energie wächst ihnen zu, der Zeitfaktor löst sich auf: Musik ohne Anfang und Ende. Neben Berührungspunkten zu Philip Glass empfindet Elin auch eine große Nähe zu Bach.
Elins‘ Musik führt aus der Alltäglichkeit hinaus: Losgelöst von jeglicher Profanwirkung rückt Elins feinsinniges Stilempfinden in sakrale Nähe. Freiräume zur Meditation öffnen sich. Kontinuierlich strömt und fließt die Saxophonmusik – man assoziiert Orgelregister – und doch ruhen die Klangströme harmonisch in sich.
Schließlich reifte der Plan, die Werke auf eine breitere Plattform zu stellen. Elin spielte sie jüngst im Kirchenschiff von St. Anton ein und nannte seine sehr empfehlenswerte CD-Aufnahme „streaming“. Sie wird für den Interpreten zur Option, sich auch schöpferisch zu entfalten und das Saxophon in ein neues Licht zu rücken.
In „prelude and hymn“ so der Feingeist lausche er dem kreisförmigen Lebensstrom, lasse sich vom Klang tragen, schwinge mit seiner Fülle mit. Andere Titel wie „reminiscence“ und „your song within me“ spiegeln Existenzielles wider, greifen den frühen Tod seiner Partnerin Christa auf, der die Einspielung gewidmet ist.
Diese Musik erweckt spirituelle Welten, die über Tenor-, Alt- und Sopransaxophon fein nuanciert ausgeleuchtet werden und Tragkraft gewinnen. Ebenso authentisch wie suggestiv öffnen sich diese Klangräume, der Komponist wird zum eigenen Interpreten, der exzellente Saxophonist zum kreativen Tonschöpfer: ein richtungsweisender Reifungsprozess und zugleich eine verheißungsvolle Personalunion.“

Ulrich Ostermeir

"Certain musicians prefer church buildings for their concerts, since they are places of silence, contemplation and peace. Christian Elin, who lives in Augsburg is just such a musician. The unification of improvisation and composition form the sound characteristics of his first recording "streaming", which has just been released on the raccanto label and which contains his own compositions exclusively. Ten pieces with a total playing time of 52 minutes await the listener. Pieces which carry us off to a strange cosmos. The minimalistic tonal figures flow, stream through time and space, open out, densify again and act as a? passage through the realms of dreams. The initial piece, "prelude and hymn", a work lasting eleven minutes depends on the technique of circular breathing und drifts without interruption. The next piece "joyful" which is all the more brief, cheerful, rejoicing and full of irrepressible energy and joy, winds its way into the mind of the listener.? Meanwhile "in silence" keeps what the title promises: lengthy sustained phrases, coming from nowhere, fading away into nonentity, of philosophical depth and soaked in yearning for inner peace. So it continues (...) until the final "streaming", the longest work of the album. However, this is not a river, which meanders through a landscape. It is life itself with all its ups and downs, emerging from the saxophone with such empathetic virtuosity. A fascinating composition, just as fascinating as the whole album, which doesn't lose its intensity for a second. With such instrumental ease, the fact that Christian Elin is a multi-faceted and true master of his instrument can almost be forgotten."

Eric Zwang-Eriksson

NEWSLETTER

Sign up for my free newsletter here, about 3 times a year about my latest videos, CD productions, concert dates and workshops to be up to date.

___

en_GB